روکش های پایه فلزی یا سرامیکی یا زیرکونیک؟

امروزه ظاهر زیبا و جذاب برای همه انسان‌ها مهم است. به طوری که از نظر اجتماعی، فرهنگی و… افرادی که ظاهر جذاب‌تری دارند در کسب مشاغ خاص  حساس موفق‌تر هستند. دندان‌های نازیبا چه در جلوی دهان و چه در انتهای دهان علاوه بر مشکلات دهانی از جمله التهاب لثه دندانی، خونریزی، و بوی بد دهان باعث کاهش اعتماد به‌ نفس و ضعف در برقراری روابط اجتماعی خواهد شد.

بنابراین اگر دندان شما دچار پوسیدگی شده، در اسرع وقت جهت ترمیم و بازسازی تاج این دندان باید به دندانپزشک و متخصص درمان ریشه دندان خود مراجعه کنید. دندانپزشک پس از برداشت پوسیدگی میزان سطح سالم باقیمانده دندان را بررسی می‌کند و تصمیم میگیرد که دندان شما پس از پر کردگی نیاز به روکش هم دارد یا خیر.

عوامل زیادی وجود دارد که دندانپزشک برای بازسازی تاج دندان از روکش استفاده کند و بعد از ترمیم دندان، توصیه به روکش کردن آن دندان هم بکند، ولی مهم ترین عامل این است که نسج سالم دندان و قسمت مهمی از دیواره دندان را از دست داده باشید که در این صورت جهت حفظ و طول عمر دندان باید دندان را روکش کرد. روکش دندان معمولا برای استحکام و محافظت از آن در برابر فشار  استفاده می‌شود. روکش فشارهای وارد شده بر سطح تاج را کنترل میکند و از دیواره های دندان محافظت می‌کند.

روکش های pfm به دلیل داشتن الیاژ کروم در داخل خود فلزی به رنگ نقره ای دارند و روی سطح آن با پرسلن یا سرامیک پوشانده شده است. این روکش‌ها معمولا به دلیل نوع الیاژ و فلز به کار رفته در آن‌ها در دراز مدت به بافت اطراف لثه رنگ میدهد و منجر به تغییر رنگ جزیی در لثه میشود لذا معمولا توصیه به استفاده از آنها در دندانهای جلویی نمیشود.

به همین دلیل گرایش و تمایلات به روکش های zirconic زیرکونیوم یا زیرکونیا ( روکش های تمام سرامیک) بیشتر شد. این روکش ها به دلیل این که فلز سرامیکی دارند هم به لحاظ زیبای هم به لحاظ کیفی رقابت زیادی با روکش های pfm دارند.

بسیاری از روکش های قدیمی  به دلیل عدم انطباق و تفاوت ظاهری فرم و رنگ خود با دندانهای کناری، کاملا مصنوعی و درشت به نظر می‌آیند و برای بیمار مطلوب نیستند این حالت می‌تواند به دلیل فرم، رنگ نامناسب، یا شکل غیر صحیح روکش باشد که معمولا در روکش های تمام سرامیک مانند Zirconic ، ips  و … به دلیل نوع ماده سرامیک به کار رفته و درخشندگی، این موضوع اصلا وجود ندارد. البته باید توجه داشت نوع لابراتوار، نوع تراش پزشک روی دندان، و تکنیک درمان روکش، در فرم و کیفیت آن بسیار تاثیر گذار است. افرادی که به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند معمولا دوست دارند دندان‌های منظمی داشته باشند برای این مورد می‌توانند به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند

استفاده از پوشش‌های سرامیکی جدید

استفاده از پوشش‌های سرامیکی جدید و پایه‌های زیرکونیوم باعث افزایش زیبایی و شفافیت و تغییر فرم دندان‌ها خواهد شد

امروزه با استفاده از سرامیک‌های تقویت شده، دیگر جایی برای استفاده از روکش‌هایی که دارای پایه‌های فلزی هستند، نیست. روکش های زیرکونیا یا روکش زیرکونیوم سازگاری زیادی با بافت لثه و دندان دارند و به دلیل نوع الیاژ زیرکونیک حساسیت های بعد از روکش در دندانها دیده نمی‌شود.

اگر مقاومت فلز برحسب فشار و نیروهای جویدن برای هر واحد سطح ۹۰۰ مگاپاسکال باشد، این مقاومت برای سرامیک‌های جدید و حتی زیرکونیوم تا ۱۸۰۰ مگاپاسکال گزارش شده است.

برخی مواقع وضعیت دندان‌ها به صورتی هست که نیاز به ایمپلنت دارند برای اطلاعات بیش‌تر در این خصوص مراجعه کنید به: انواع ایمپلنت دندان

روکش‌های قدیمی که دارای پایه فلزی هستند به دلیل فلزی که در زیر روکش وجود دارد به خصوص در افرادی که در دندان‌های جلو از این روکش‌ها pfm با پایه فلزی  استفاده کردند، هنگام خندیدن دندان‌ها نمای نازیبایی دارد. این در صورتی است که مقاومت روکش‌ها با پایه زیرکونیک ۲ برابر روکش‌ها با پایه فلزی است و این روکش‌ها طول عمر خیلی بالاتری دارند. سیستم‌های زیرکونیومی زیباترین و مقاوم‌ترین سیستم‌های شناخته شده در جهان هستند که دندانپزشک با استفاده از زیرکونیوم بالاترین حس زیبایی و مقاومت را برای بیماران به ارمغان می‌آورد. روکش‌های سرامیک زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته و با نسج لثه کاملاً سازگار می‌باشد.

عزیزانی که تمایل به روکش کردن دندان‌ها و هم‌چنین خدمات ارتودنسی ثابت و ارتودنسی شفاف را دارند می توانند با کلینیک درسان مرکز دندانپزشکی در غرب تهران تماس حاصل بفرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد