انواع روش بلیچینگ دندان ؛ بلیچینگ در منزل یا مطب ؟

بلیچینگ یا سفیدکردن دندان از پرطرفدارترین درمان‌های زیبایی در کلینیک‌های دندانپزشکی است. سفیدکردن دندان را می‌توان در دو مرحله انجام داد: یک مرحله در کلینیک دندانپزشکی و مرحلۀ دیگر در خانه.

برای سفیدکردن دندان در کلینیک‌های تخصصی، دندانپزشک شما احتمالاً از دندان‌های شما برای اولین‌بار عکس تهیه می‌کند. این مرحله او را برای نظارت بر پیشرفت درمان کمک خواهد کرد. دندانپزشک شما همچنین دندان‌های شما را بررسی خواهد کرد و از شما سؤالاتی دربارۀ هدفتان از درمان به‌منظور پیداکردن بهترین راه برای رسیدن به هدف شما، می‌پرسد.

دقت کنید در هیچ‌یک از درمان‌های بلیچینگ، رنگ دندان‌های شما سفید گچی نمی‌شود، بلکه رنگدانه‌هایی که تاکنون به‌مرور زمان روی دندان‌هایتان نشسته، با بلیچینگ برداشته می‌شود و دندان‌هایتان به رنگمایۀ اصلی و اولیۀ خود می‌رسد. قبل از شروع درمان احتمالاً دندانپزشک متخصص شما جرم‌گیری دندان‌هایتان را توصیه می‌کند.

بلیچینگ دندان چیست؟

یکی از معروف‌ترین روش‌ها برای سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است که در سال‌های اخیر بسیار رونق یافته است. در این روش از یک ماده سفید کننده که ممکن است ژل، نوار یا خمیر دندان باشد، استفاده می‌کنند. این ژل سفید کننده با داشتن پراکسید هیدروژن یا پراکسید کارمابید، موجب شکسته شدن مولکول‌های رنگدانه می‌شود. همین موضوع منجر به سفید کردن دندان خواهد شد.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ را می‌توان به دو روش انجام داد؛ یکی از روش‌ها به کمک مواد سفید کننده، لیزر و برخی روش‌های دیگر انجام می‌شود. در این روش معمولاً به چند جلسه درمان احتیاج داریم. روش دیگر به کمک قالب و یک سری مواد مخصوص انجام می‌گیرد. در این روش یک قالب از فک توسط دندانپزشک ساخته شده و یک سری مواد مخصوص نیز به شما داده می‌شود.

شما باید هر شب با ریختن این مواد در داخل قالب، آن را بر روی دندان‌هایتان بگذارید. این روش نسبت به روش اول، قدری طولانی‌تر بوده و به حدود ۲ تا ۳ هفته زمان احتیاج دارد. اما مزیت آن این است که مواد سفید کننده‌ای که از آنها استفاده می‌کنید، ملایم‌تر بوده و آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌کنند. اما نتیجه نهایی که انتظار داریم، در هر دو روش مشابه یکدیگر است.

انواع بلیچینگ دندان – سفید کردن دندان

بلیچینگ office

بلیچینگ office فقط در یک جلسۀ یک‌ساعته در مطب‌ها یا کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی انجام می‌شود. مواد بلیچینگ حاوی نوعی از پراکسید هیدروژن است. بدین ترتیب که دندانپزشک شما، اول یک ماده را برای پوشش‌دادن و حفظ لثه‌ها در اطراف دندان‌ها اعمال می‌کند. سپس عامل سفید‌کننده روی دندان قرار می‌گیرد.

در کلینیک دندانپزشکی غرب تهران – درسان، پزشک پس از پوشاندن لثه‌هایتان و محافظت از آن‌ها مواد سفید‌کنندۀ دندانی را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد. طی زمانی حدود یک ساعت، میزان روشن‌ترشدن دندان‌هایتان را کنترل می‌کند. در این روش کیت‌های متنوع با درصدهای مختلفی موجود است که قیمت‌های آن‌ها، بسته به برندهای آن‌ها بسیار متفاوت است.

 تماس با کلینیک دندانپزشکی درسان – ۰۲۱۴۴۴۴۳۸۲۲

یکسری از این کیت‌ها با دستگاه لایت کیور و تاباندن اشعه کار می‌کند و یکسری دیگر بدون نیاز به اشعه و نور، خودشان روند روشن‌شدن را انجام می‌دهند. این اشعه یا نور فقط در فعال‌شدن مواد روی دندان‌هایتان تأثیر می‌گذارد و دیگر کیت‌ها بدون نیاز به نور، خود‌به‌خود فعال می‌شوند.

نکتۀ مهم اینکه هیچ‌کدام از این دو سری (یعنی کیت‌هایی که به تاباندن اشعه نیاز دارند و کیت‌هایی که بدون نیاز به نور کار می‌کنند) به هم دیگر ارجحیت ندارند. یعنی این تصور عموم که فکر می‌کنند اشعه‌ای که به مواد بلیچینگ تابانده می‌شود، لیزر است و تأثیر بهتری در درمان دارد، غلط است. نور باعث افزایش سرعت واکنش محصول سفید‌کننده می‌شود.

در خیلی از موارد کیت‌هایی که بدون نیاز به اشعه تولید و استفاده می‌شوند، هم گران‌تر و هم تأثیرگذارترند. بنابراین اینکه برای شما از کدام کیت استفاده شود، بسته به طرح درمان دندانپزشک متخصص شما دارد. این نوع از بلیچینگ یا سفید‌کردن دندان روی لکه‌های سطح (بیرونی) مؤثر است و قوی‌تر از درمان بلیچینگ در منزل است.

آلبوم نتایج مراجعین کلینیک دندانپزشکی درسان

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان روشی است که می‌توان آن را در خانه و با روش‌های مختلفی انجام داد. یکی از این روش‌ها، استفاده از ژل و چسب سفید کننده است که باید آن را مستقیماً بر روی دندان بمالید. در این روش از چسب یا فرچه مخصوص کمک گرفته و مواد را باید یک تا دو بار در روز، بر روی دندان بمالید. این کار را باید بین ۱۰ روز تا دو هفته به طور مداوم انجام دهید. ماندگاری این روش حدود ۴ ماه یا قدری بیشتر است.

روش دیگر، کمک گرفتن از ژل و پلاک است که در آن از پلاکی مشابه محافظ دندان شبانه، استفاده می‌شود. این پلاک، دندان‌ها را درون خود جای می‌دهد. حال با ریختن ژل پراکسید و تماس دندان‌ها با آن، به مرور زمان دندان‌ها سفید خواهند شد. معمولاً این ژل باید بین ۱ تا چند ساعت در طول شبانه‌روز بر روی دندان‌ها بماند. مدت زمان انجام این روش، حدود ۴ هفته است.

بلیچینگ دندان فوری در خانه

ژل و پلاک را هم می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و هم از دندانپزشک بخواهید تا پلاکی مخصوص دندان‌های شما بسازد. دقت کنید که پلاک باید با اندازه و فرم دهان شما همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت موجب بیرون زدن ژل از داخل پلاک شده و در اثر تماس با لثه‌ها، آنها را دچار التهاب و سوزش می‌کند. روش دیگر بلیچینگ در خانه، استفاده از خمیر دندان سفید کننده است.

خمیر دندان‌های سفید کننده به دلیل داشتن یک سری مواد شیمیایی خاص، مواد عامل پولیش یا پراکسید، لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند. با استفاده از این روش می‌توان دندان‌ها را تا یک درجه روشن‌تر کرد. استفاده از قلم سفید کننده دندان نیز روش دیگری برای سفید کردن دندان در خانه است. این قلم‌ها با داشتن پراکسید کاربامید، قرار گرفتن مستقیم آن بر روی دندان و تجزیه لکه‌ها می‌توانند سطح دندان را سفیدتر کنند. این قلم باید روزی دو بار و به مدت ۱۵ جلسه استفاده شود.

بلیچینگ یا بلیچینگ در منزل  home

بلیچینگ home درمانی است که طی آن از دندان‌های شما قالبی تهیه می‌شود و مواد بلیچینگ با درصد پایین‌تری برای شما تهیه می‌شود تا خودتان بتوانید در منزل از این مواد برای روشن‌ترشدن و سفیدی بیشتر دندان‌هایتان استفاده کنید. به این ترتیب که مواد بلیچینگ را داخل تری‌های مخصوصی که برای دندان‌های شما تهیه شده می‌گذارید و تری بلیچینگ را روی دندان‌هایتان قرار می‌دهید و حدود یک ساعت در همین وضعیت نگه می‌دارید. پس از این مدت، تری را از دهان خود در می‌آورید و دهانتان را کاملاً با آب می‌شویید تا اثری از مواد باقی نمانده باشد. در این حالت رنگ دندان‌هایتان روشن‌تر می‌شود.

اگر متوجه شدید که بعد از استفاده از بلیچینگ هوم لثه‌هایتان سفید یا زخمی شدند، درمان را متوقف کنید و با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 تماس با کلینیک دندانپزشکی درسان – ۰۲۱۴۴۴۴۳۸۲۲

در بلیچینگ در منزل ، لزوم استفاده از آن، تعداد دفعات استفادۀ آن در هر ماه و نیز مدت‌زمان استفاده از آن در داخل دهانتان، فقط و فقط به نظر دندانپزشک معالج شما بستگی دارد؛ زیرا این مدت‌زمان و مقدار استفاده و شرایط استفاده از این درمان زیبایی با‌توجه‌به شرایط دندان‌های هر فرد متفاوت است. بنابراین تأکید می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی از بلیچینگ‌های داخل بازار که خارج از دایرۀ درمانی است، سرخود استفاده نکنید و برای استفاده از هرگونه مواد سفید‌کنندۀ درمانی که حتی در داروخانه‌ها موجود است هم با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا درصد و نوع استفادۀ هرکدام از بلیچینگ‌ها برای همه توصیه نمی‌شود و بسته به رنگمایه و وضعیت دندانی شما درمان صورت می‌گیرد.

 

 

اگر می‌خواهید از این محصولات خانگی استفاده کنید، به‌منظور اجتناب از استفادۀ بیش‌از‌حد و آسیب احتمالی به دندان‌ها و دهان خود، دستورالعمل‌های متخصص دندانپزشک خود را دنبال کنید.

کیت‌های بی‌شماری نیز برای استفاده در منزل به‌طور گسترده‌ای دردسترس هستند. شما ممکن است گزینه‌های مختلف را در اینترنت یا فروشگاه محلی خود، مانند خمیردندان و نوارهایی که از سفیدکردن دندان‌هایتان سفید می‌شوند، مشاهده کنید. غلظت عامل سفید‌کننده در این محصولات کمتر از چیزی است که دندانپزشک شما در کلینیک خود استفاده می‌کند. باید مراقب باشید؛ زیرا برخی کیت‌های موجود در اینترنت ممکن است اسیدهای نرم و ساینده داشته باشند.

نکته مهم در بلیچینگ

گاهی ممکن است دندانپزشک شما پس از درمان بلیچینگ office متوجه شود که دندان‌هایتان به میزان روشنی مطلوب نرسیده است و تغییر رنگ، چندان چشمگیر نیست. در این صورت استفاده از درمان بلیچینگ در منزل را هم به‌عنوان درمان تکمیلی به شما توصیه کند. حتی ممکن است پیشنهاد کند که چند روز یا چند هفته به روند سفید‌کردن در خانه ادامه دهید تا نتایج ایدئال‌تری حاصل شود.

 

بلیچینگ اینترنال چیست؟

نوعی بلیچینگ است که در آن مواد سفید‌کنندۀ مخصوص، روی یک دندان که درمان کانال ریشه داشته است و دیگر عصب آن زنده نیست، قرار می‌گیرد.

اگر دندان شما در اثر عصب‌کشی که سال‌ها پیش انجام دادید، تغییر رنگ داده و تاج آن دندان به نسبت دندان‌های دیگرتان تیره‌تر شده، باید از انواع دیگری از مواد سفید‌کننده که بلیچینگ‌های داخل کانال نام دارند، استفاده شود. بدین طریق دندانپزشک معالج شما مواد بلیچینگ را داخل کانال دندانی که از قبل عصب‌کشی شده و تاج آن تغییر رنگ داده، می‌گذارد و طی جلساتی این کار را تکرار می‌کند تا تیرگی‌های داخل کانال دندان برطرف شود و سپس مجدداً آن دندان را با مواد همرنگ یا کامپوزیت‌ها ترمیم می‌کند.

دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی غرب تهران بهترین و مؤثرترین روش درمانی و مرغوب‌ترین کیت‌های بلیچینگ را به شما معرفی می‌کنند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت ویزیت می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۹ شب با کلینیک دندانپزشکی درسان تماس حاصل فرمایید.

 تماس با کلینیک دندانپزشکی درسان – ۰۲۱۴۴۴۴۳۸۲۲

توجه فرمایید : به دلیل شرایط بحرانی پیش آمده و شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه، تا اطلاع ثانوی فقط درمان‌های اورژانسی و جراحی های اورژانسی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان انجام می‌شود. لذا در صورت داشتن درد و التهاب با کلینیک تماس حاصل فرمایید. به امید سلامتی برای همه شما عزیزان

روش بلیچینگ دندان در مطب

اگر بخواهید بلیچینگ دندان شما با استفاده از مواد غلیظ‌‌تر و قوی‌تر انجام گیرد، باید به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. در برخی از مطب‌ها، این کار به کمک لیزر نیز انجام می‌گیرد. انجام این کار در مطب، با قرار گرفتن ماده بلیچینگ بر روی دندان و تابانده شدن نور از طریق دستگاه مخصوص انجام می‌گیرد. این مواد معمولاً حدود یک ساعت باید بر روی دندان قرار گیرند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است نیاز باشد که این کار را تا چند جلسه ادامه دهید. بین جلسات نیز باید حداقل یک هفته فاصله وجود داشته باشد.

روش بلیچینگ دندان در مطب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد