پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان از مواردی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند. دندانهای شیری نیز مانند دندانهای دائمی نیاز به مراقبت و نگهداری و رعایت نکات بهداشتی دارند. و اهمیت نگهداری از آنها چه بسا مهم تر از دندانهای دائمی باشد. دندانهای شیری تا زمانی که موعد رسیدن و رویش دندان دائمی برسد باید در داخل دهان حفظ شود تا دندان دائمی در محل اصلی خود و در قوس اصلی فک رشد کند و از ایجاد ناهنجاری ها و نهفتگی های دندانی جلوگیری شود.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

درمان پوسیدگی دندان شیری کودکان از موارد مهمی است که متخصصین دندانپزشکی کودکان به آن می‌پردازند. پلاک های دندانی و مواد قندی که در بین کودکان بسیار محبوب است باعث ایجاد پوسیدگی های دندان شیری می‌شود. باکتری‌ها کربوهیدرات ها قابل تخمیر را برای انرژی مورد استفاده قرار می‌دهد و باکتری اسیدها نیز بر این فرایند دامن میزنند. معمولا پوسیدگی دندانهای کودکان نیز مانند بزرگسلان از مینا آغاز می‌شود اما گاه از عاج نیز شروع می‌شود.

پوسیدگی دندان کودکان ممکن است گاه به صورت یک نقطه به چشم بیایند ولی وقتی پوسیدگی برداشته می‌شود و دندان باز می‌شود، متخصص دندانپزشکی اطفال مشاهده می‌کند که میزان پوسیدگی نقطه‌ای تا سطح پالپ و عصب پایین رفته و دندان شیری فرزند شما نیاز به درمان ریشه دندان نیز دارد. در این صورت درمان ریشه انجام میشود و سپس دندان پر میشود.

محمدحسین ۶ ساله به دلیل پوسیدگی دندان به کلینیک دندانپزشکی غرب تهران مراجعه کرده بود. این ویدیو کوتاه بخشی از جلسه درمان است. برای دریافت مشاوره‌های بیشتر در مورد خدمات دندانپزشکی کودکان می توانید اینجا سوال خود را مطرح بفرمایید یا با شماره ۰۲۱۴۴۴۴۳۵۱۵ تماس حاصل فرمایید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

برای جلوگیری از پوسیدگی های دندان کودکان چند نکته قابل توجه میباشد.

  1. رژیم غذایی وعده‌های اصلی
  2. رژیم غذایی میان‌وعده‌ها
  3. توجه به مصرف قندهای طبیعی
  4. توجه به مصرف موادی مانند نوشابه‌ها، آبنبات‌ها
  5. توجه به بهداشت دهان پس از غذا خوردن

هر کدام از موارد بالا را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

تغییر در رژیم غذایی یا تغذیه: تغذیه کودکان در حفظ سلامت  دندانها و حفظ سلامت فیزیکی آنها بسیار حائز اهمیت است . ممکن است دسته ای از مواد غذایی برای رشد کودک مورد نیاز باشد ولی به دلیل داشتن قند و کربوهیدرات و اسید های مضر ، سلامت دندانها را به خطر بیندازد. خوردن هرگونه شکلات و شیرینی و آبنبات در بین کودکان منع میشود ، در صورت مشکل بودن قطع این دسته خوراکی ها ، بهتر است محدود کردن آنها را شروع کنید.

تغذیه میان وعده های متفرقه مانند چیپس و پفک و ادامس و هرگونه ماده چسبنده دیگر حذف شود.

مصرف قندهای طبیعی مانند عسل ، و قندهای میوه ها را نیز در طول شبانه روز باید کنترل کنید.

مصرف نوشابه در کودکان منع میشود چون علاوه بر داشتن قند زیاد عامل پوسیدگی زا هستند بلکه ساینده و اسیدی هم میباشند.

پس از هر وعده غذایی داخل دهان حداقل با آب شستشو داده شود.

به هیچ وجه بعد از دادن شیر به فرزند خود ، او را نخوابانید. اگر زیر دو سال است بهتر است بعد از شیشه شیر مقداری شیشه آب به او داده شود تا اثر شیر تا صبح در بین دندانها و دهان باقی نماند و اگر بالای دو سال است بهتر است او را عادت دهید که بعد از هر وعده غذایی دهان خود را آب بگرداند و هر شب حتما مسوا زده شود و از دو سال به بالا استفاده از  نخ دندان الزامیست.

آبنبات در بین کودکان حتی نوجوانان بسیار محبوب است ولی بهتر است بدانید علاوه بر مواد قندی مضر ، به دلیل باقی ماندن در گوشه لپ و چسبندگی به دندان ، بستر بسیار مناسبی برای پوسیدگی های کنار و بین دندانی ایجاد میکند .

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

از موارد بسیار مهم در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی دندانی در بین کودکان شامل موارد زیر می‌شود:

  • فلوراید تراپی
  • فیشورسیلانت
  • حذف جر و پلاک
  • مسواک زدن درست روزانه
  • نخ دندان کشیدن
  • و ….

دقت داشته باشید والدین حتما میبایست در رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تا سن درآمدن دندانهای دائمی بر روی انجام امور بهداشتی فرزند خود نظارت داشته باشند . حتی اگر کودک نکات بهداتشی را رعایت کند ، چگونگی مسواک زدن درست و استفاده نخ دندان باید توسط والدین کنترل شود .

پوسیدگی دندانهای جلویی در کودکان

دندانهای جلویی کودکان اغلب دچار رنگدانه میشود . این رنگدانه ها غالبا با توجه به نوع تغذیه آنها به وجود میایند. تا زمانیکه بهداشت مناسب باشد و چکاپ های شش ماهه توسط متخصص اطفال انجام شود این رنگدانه ها خطری ندارد ولی اگر بر اثر بی دقتی و عدم پیگیری و عدم رعایت نکان بهداشتی و باقی ماند غذاها به خصوص رد شیر در داخل دهان و بین دندانها ، این رنگدانه ها کم کم دچار پوسیدگی شوند، ممکن است پوسیدگی دندان شیری وسعت یابد و حتی به پالپ و ریشه دندان جلویی نیز برسد.که در این صورت میزان زیادی از بافت دندان شیری از دست میرود. دندانهای جلویی کودکان پس از درمان ریشه معمولا ترمیم میشوند و از گذاشتن روکش در این ناحیه پرهیز میشود .

لذا هر چقدر میزان پوسیدگی وسیع تر باشد ترمیم دندان نیز وسیع تر است و طول عمر دندان کمتر شده و لذا مراقبت و نگهداری خاصی را میطلبد. و والدین میبایست نظارت ویژه ای بر خورد و خرواک این دسته از کودکان داشته باشند چون بازسازی تاج در دندانهای جلویی وسیع بوده و دندان نسج سالمی دیگر ندارد و بسیار شکننده است.

بنابراین از گاز زدن هر شی یا هر خوراکی باید خودداری شود. عادات دهانی مانند ناخن جویدن ، مداد گاز زدن ، و به دندان کشیدن هر اسباب بازی باید به شدت تحت نظارت والدین کنترل  و منع شود چون به محض استفاده ممکن است دندان شکسته و کشیدنی شود. حتی در این دسته از کودکان که دندانهای جلویی خود را بر اثر پوسیدگی زیاد تریم یا درمان ریشه کردند، برای خوردن میوه ها باید میوه را بصورت اسلایس شده به فرزند خود دهید تا از سطح جونده دندانهای عقب استفاده کند و میوه را به دندانهای جلو نکش و گاز نگیرد.

بنابراین بطور کلی توصیه میشود  چکاپ ها شش ماهه کودکان ، توسط متخصص دندانپزشکی اطفال و کودکان را جدی بگیرید.

روکش دندان کودکان

اگر پوسیدگی دندان شیری وسعت پیدا کند و میزان تاج سالم دندان کم باشد ، متخصص دندانپزشکی اطفال و کودکان دندان را با روکش بازسازی میکند .

روکش دندان شیری در همه جای دنیا روکش استنلس استیل میباشد. دسته ای از روکش های تمام سرامیک نیز برای دندانهای شیری وجود دارد که بیاد بررسی کرد که این دندان که نیاز به روکش پیدا کرده آیا شرایط استفاده از روکش دندان تمام سرامیک دارد یا خیر.

در این خصوص صرفا متخصص دندانپزشکی اطفال و کودکان است که پس از برداشت پوسیدگی و بررسی شرایط بالینی دندان شیری ، تصمیم گیری میکند. روکش های رایج استنلس استیل اساسا فلزی هستند و ترمیم های پیش ساخته خارج دهانی به شمار میروند که در ترمیم دندانهایی که بطور وسیع تخریب شده اند یا دندانهایی که تحت درمان ریشه قرار گرفتند و یا در خطر بالای پوسیدگی مجدد هستند ، بسیار پر استفاده و درمانی ایده ال محسوب میشوند.

چرا دندان شیری را باید درست کرد؟

اهمیت حفظ و نگهداری دندان شیری مانند دندان دائمی است . دندانهای شیری فضایی را در دخل دهان ایجاد میکنند که با رشد کودک و رشد فک ، جا برای رویش دندانهای دائمی مهیا شود. در صورتیکه یکی از دندانهای شیری یا تعدادی از آنها دچار پوسیدگی شود ، اختلالات سیستمیک و در صورت عدم درمان،  مواجه با  خطر بیماری های گوارشی در بین کودکان مشاهده میشود.

مشکلات تکلم و مشکلات بلع و مشکلات ظاهری را هم در پی از دست دادن دندانهای شیری مورد توجه قرار دهید. علاوه بر این ها عامل مهمتری مانند عمیق شدن و وسعت پوسیدگی و رسیدن پوسیدگی به پالپ و عصب دندان و نیاز به درمان ریشه در بین این افراد شایع است.

در مواقعی به دلیل وسعت پوسیدگی در سطح تاج و درگیری با ریشه ها ، دندان قابلیت نگهداری و بازسازی ندارد و باید خارج شود که در این صورت پس از خارج کردن باید با فضا نگهدارنده ها ، فضای آن دندان شیری را حفظ کرد تا دندان دائمی که در استخوان فک در حال تکمیل رویش است در جای صحیح خود رشد کند و فضای دندانهای کناری را پر نکند و از ایجاد ناهنجاری های دندانی و بهم ریختگی دندانهای دائمی در آینده جلوگیری کنیم. لذا با چکا پ های به موقع و متداوم، و مشاوره با متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان،  از پیشرفت پوسیدگی های دندان های شیری کودکان خود جلوگیری کنید.

فضا نگهدارنده برای دندان های شیری چه نقشی دارد؟

هنگامیکه کودک یک یا چند دندان شیری خود را از دست میدهد باید فورا اقدام به درمان فضانگهدارنده برای آن ناحیه بی دندانی انجام دهید.فضا نگهدارنده ها ابزار فلزی هستند مانند دستگاه های ارتودنسی ولی در ابعاد بسیار کوچک که برای حفظ و نگهداری فضا در داخل استخوان و لثه فرزند شما تا زمان رشد دندان دائمی مورد نیاز است.

از دست دادن دندان شیری پیش از موعئد اصلی خود باعث میشود که دندانهای کناری به فضای این دندان از دست رفته حرکت کنند و جای این دندان خالی را پر کنند و در آینده نزدیک فرزند شما در این ناحیه فضایی برای بیرون آمدن دندان دائمی خود ندارد و دندان دائمی یا بصورت نهفته داخل استخوان  باقی میماند و یا در جای دیگری از کنار دندانهای دیگر یا بصورت کج در همان محل رویش پیدا میکند که در آینده فضای دندانهای کناری را تنگ میکند، رویش آنها را به خطر میندازد و به دلیل بهم ریختگی دندانهای دائمی ، رعایت بهداشت در بین آنها سخت میشود و دندانهای دائمی در خطر ایجاد پوسیدگی قرار میگیرند و از همه مهم تر این بهم ریختگی دندانهای در ظاهر فرزند شما آزار دهنده میشود و باید با هزینه های زیاد ارتودنسی به فکر بهبود این بهم ریختگی ها بشوید.

پس حفظ دندان شیری به دلیل تمام نکات یاد شده بسیار حایز اهمیت است و اگر دندان شیری به هر دلیلی از دست رفت و خارج شد ، استفاده از فضا نگهدارنده ها در دندانهای مولر بسیار مهم میباشد. فضا نگهدارنده ها تا زمانیکه دندان دائمی سر جای خود رشد کند در داخل دهان باقی میماند و با رویش دندان دائمی ، فضا نگهدارنده نیز باید خارج شود.

آشنایی بیش‌تر: متخصص جراح فک و صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد