شش نکته مهم درباره سفید کردن دندان که باید پیش از بلیچینگ بدانید

اگر سفید‌ کردن دندان ها تحت نظر دندانپزشک صورت گیرد، بعید است که باعث عوارض جانبی جدی شود؛ اگرچه دندان‌ برخی افراد ممکن است برای مدت کوتاهی حساسیت بیشتری پیدا کند. اما در واقع در بحث سفید کردن دندان خطرات بلیچینگ بسیار ناچیز است. ممکن است سوزش خفیف لثه نیز داشته باشید. اما قابل کنترل و کوتاه‌مدت است.

این مسئله زمانی که پراکسیده در سفید‌کننده از طریق مینای دندان به لایۀ نرم دنتین یا عاج می‌رسد و عصب دندان شما را تحریک می‌کند، اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد حساسیت موقت است. شما می‌توانید درمان را به تأخیر اندازید و سپس دوباره امتحان کنید.

آنچه از همه شایع‌تر است، تیرکشیدن دندان در شب اول درمان است. ممکن است یک یا کل دندان‌ها حساس شوند و در شب اول مرتباً تیر بکشند؛ ولی رعایت دستورات غذایی و بهداشتی و درصورت لزوم استفاده از مسکن در شب اول درمان، به کنترل این مسئله کمک می‌کند.

معمولاً تا ۴۸ ساعت بعد از بلیچینگ باید از مصرف مواد غذایی یا مایعات خیلی داغ یا خیلی سرد اجتناب کرد و دمای نوشیدنی‌ها باید متعادل باشد تا از میزان این تیرکشیدن کاسته شود. استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت کمک‌دهنده است.

برای دندان‌های حساس، خمیردندان‌هایی با مواد تشکیل‌دهنده مانند نیترات پتاسیم، برای از‌بین‌بردن درد مرتبط با حساسیت دندان فرموله شده است. مصرف این نوع خمیردندان بعد از بلیچینگ حتماً توصیه می‌شود.

راه‌حل دیگر بعد از بروز حساسیت این است که برای مدتی از سفید‌ کردن دندان اجتناب کنید. دندان‌هایتان را بشویید و استفاده از سفید‌کننده را متوقف کنید.

استفادۀ بیش‌از‌حد از سفید‌کننده‌ها، همچنین می‌تواند به مینای دندان یا لثه‌ها آسیب برساند؛ بنابراین مطمئن شوید مسیری که دنبال می‌کنید درست و اصولی باشد و حتماً تحت نظر دندانپزشک صورت گیرد.

زنان نباید دندان‌های خود را هنگام بارداری سفید کنند. اثر مواد سفید‌کننده بر رشد جنین شناخته نشده است.

سوالات متداول برای بلیچینگ ؛ سفید کردن دندان

چرا دندان‌های من تغییر رنگ دادند؟

علل‌ زردشدن دندان‌ها

۱. غذا و نوشیدنی

قهوه، چای و نوشابه از عوامل اصلی زردشدن دندان‌ها هستند. رنگدانه‌های شدید رنگ به نام chromogens که به قسمت سفید، یعنی قسمت خارجی دندان (مینای دندان) متصل می‌شوند.

۲. استفاده از تنباکو

دو مادۀ شیمیایی «تار» و «نیکوتین» که در توتون یافت می‌شوند، لکه‌های تیره‌و‌تار ایجاد می‌کنند. تار به‌طور طبیعی تاریک است. نیکوتین تا زمانی که با اکسیژن مخلوط شود بی‌رنگ است. سپس آن را به یک مادۀ رنگی زرد‌رنگ تبدیل می‌کند.

۳. سن

در زیر پوستۀ بیرونی سفید دندان (مینای دندان)، ناحیۀ نرمتری به نام دنتین یا عاج است. با گذشت زمان، لایۀ خارجی مینای دندان با مسواک‌زدن ضخیم‌تر می‌شود و بیشتر از دنتین زرد‌ می‌شود.

۴. تروما

اگر طی حادثه‌ای، ضربۀ محکم به دندانتان وارد شده باشد، ممکن است دندان شما تغییر رنگ دهد.

۵. داروها

تیره‌شدن دندان می‌تواند عارضه‌ای جانبی از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد پیری و داروهای فشار خون بالا باشد. کودکان جوان که در معرض آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین هستند، هنگام تشکیل دندان‌هایشان (یا در رحم یا به‌عنوان یک نوزاد) ممکن است دندان‌های زردتر داشته باشند. شیمی‌درمانی در سر‌و‌گردن نیز می‌تواند جزو عللی باشد که دندان‌ها را تیره می‌کند.

بلیچینگ(bleaching) - سفید کردن دندان - دندانپزشکی غرب تهران - سفید کردن دندان در منزل

چگونه دندان سفید می‌شود؟

سفیدکردن دندان فرایندی ساده است. محصولات سفید‌کننده، حاوی یکی از دو سفید‌کنندۀ دندان (پراکسید‌هیدروژن یا پراکسیدکربامید) است. این سفید‌کننده‌ها لکه‌ها را از بین می‌برند یا به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کنند که باعث می‌شود رنگ، کمتر متمرکز شود و دندان‌های شما روشن‌تر شود.

آیا سفید‌ کردن دندان ها باید تکرار شود؟

سفید‌ کردن دندان راه‌حل دائمی و فقط برای یک بار استفاده نیست. لکه‌ها دوباره می‌آیند. اگر سیگار یا نوشیدنی‌های زیادی استفاده کنید یا بخورید، ممکن است مدت عمر مفید این درمان را کاهش دهید. اگر از این منابع رنگ‌آمیزی (چای، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار و رنگدانه‌دار، نوشابه‌ها، سس‌های رنگی و…) اجتناب کنید، ممکن است برای ۶تا۱۲ ماه، به درمان سفید‌کنندۀ دیگری نیاز نداشته باشید.

معمولاً توصیه می‌شود درمان سفید‌ کردن دندان یا بلیچینگ را سالی یک بار تجدید کنید. البته این هم بسته به نظر دندانپزشک معالج شما و وضعیت دندان‌هایتان دارد.

آیا سفید‌ کردن دندان روی همۀ دندان‌ها انجام می‌شود؟

خیر، به همین دلیل است که قبل از تصمیم‌ برای سفید‌کردن دندان‌ها، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید؛ زیرا سفید‌کننده‌ها ممکن است تمام تغییر رنگ‌های به‌وجودآمده را تصحیح نکنند.

برای مثال، دندان‌های زرد احتمالاً به‌خوبی سفید می‌شوند؛ ولی ممکن است درمان روی دندان‌های قهوه‌ای پاسخ خوبی ندهد و دندان‌هایی با تم رنگ‌های خاکستری ممکن است به‌هیچ‌وجه سفید نشوند (گفتنی است این عنوان رنگی که نام برده شد، یعنی زردی، قهوه‌ای، خاکستری و… صرفاً توضیحی عامیانه بود تا شما مخاطبان متوجه نوع تیرگی‌ها باشید؛ وگرنه دلایل تغییر رنگ دندان‌ها و روش‌های درمانی بسیار متفاوت است).

سفید‌ کردن دندان یا بلیچینگ روی ونیرها، روکش‌ها، لمینت‌ها، پرکردگی‌ها و دندان‌هایی که از قبل ترمیم‌های هم‌رنگ روی آن‌ها صورت گرفته، جواب نمی‌دهد. اگر تغییر رنگ دندان شما به‌علت دارو یا آسیب دندان ایجاد شود، این کار نیز مؤثر نخواهد بود.

تأثیر خمیردندان‌های سفید‌کننده روی سفیدی دندان

تعدادی از خمیردندان‌ها کمک می‌کنند که از طریق ساینده‌های خفیف که در خود دارند، دندان‌هایتان را پاک کنند و رنگ لکه‌های سطحی را از بین ببرند. خمیردندان‌های سفید‌کننده‌ای که استاندارد هستند، اثربخشی حذف پلاک‌ها و رنگ‌های جزیی را فراهم می‌کنند. شایان ذکر است که آن‌ها فقط می‌توانند لکه‌های روی سطح را حذف کنند.

توجه کنید که مصرف مداوم خمیردندان‌های سفید‌کننده برای دندان‌ها مضر است. بنابراین در مصرف خمیردندان‌های سفید‌کننده به ۲تا۳ بار در هفته اکتفا کنید. یا اگر یک دورۀ یک‌ماهه از آن‌ها استفاده کردید، بعد از آن تا یکی دو ماه از خمیردندان‌های روزانۀ معمولی استفاده کنید.

چگونه می‌توانم سفیدی دندان‌هایم را پس از بلیچینگ حفظ کنم؟

شما می‌توانید با کاهش میزان مواد غذایی و نوشیدنی که دندان‌هایتان را لکه‌دار می‌کند، سفیدی دندان‌هایتان را حفظ کنید. فراموش نکنید که توقف سیگار نیز می‌تواند به جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها کمک کند.

بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنید. مسواک و نخ دندان را مرتباً در دستورات بهداشتی خود بگنجانید. استفاده از دهان‌شویه‌های روزانه، بسیار توصیه می‌شود.

شایان ذکر است که ممکن است قطع مصرف مواد غذایی رنگدانه‌دار یا قطع مصرف چای و قهوه و… برای بعضی افراد سخت باشد. بنابراین فقط کافی است که بعد از مصرف این مواد غذایی، بلافاصله دهان خود را کاملاً با آب بشویید تا این رنگدانه‌ها روی سطوح دندان باقی نمانند و به زردی دندان‌ها منجر نشوند.

در آخر، همان‌طور‌که اغلب توصیه می‌شود، به‌طور مرتب به تیم‌های دندانپزشکی مراجعه کنید.دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی غرب تهران بهترین و مؤثرترین روش درمانی و مرغوب‌ترین کیت‌های بلیچینگ را به شما معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد