عوارض جراحی دندان را می دانید ؟

دندان عقل و کشیدن آن برای بسیار از بیماران با ترس همراه است. این حس طبیعی است زیرا جراحی دندان حساس است و نیاز به بررسی دقیق دارد. امروز قصد داریم به زبانی ساده در خصوص دندان عقل و عوارض جراحی آن صحبت نماییم.

دندان عقل معمولاً از دسته دندان های نهفته در دهان است که می بایست در زمانی مشخص از دهان خارج شود. این دندان اغلب در بافت نهفته لثه وجود داشته و اگر تا سن ۲۲ سالگی رشد نکند دیگر رشد نخواهد نمود. دندان عقل از دسته دندان هایی است که جراحی سختی را در پی دارد و نیاز به دقت و ممارست دقیق می باشد. توجه نمایید که سن مناسب برای خارج نمودن دندان عقل قبل از ۳۰ سالگی است و این دوره زخم سریع تر بهبود پیدا خواهد نمود.

اگر خارج نمودن دندان عقل در سنین میانسالی و یا پیری انجام شود قطعاً برای بیمار دشوارتر بوده و اگر با مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی و .. روبرو باشد که قطعاً دردسرساز تر خواهد شد. توجه نمایید که دندان عقل گاه دردناک بوده و گاه بدون درد می باشد. حال بهتر است در خصوص عوارض و مشکلاتی که پس از جراحی دندان عقل دیده می شود صحبت نماییم.

عوارض جراحی دندان

مشکلاتی از قبیل تورم، کبودی و همچنین درد از دسته مسائل بسیار مهم در عمل دندان عقل است. توجه نمایید که به طور کلی جراحی دندان در فک پایین با مشکلات عدیده ای روبرو می باشد. این موضوع در خصوص آسیب رسی به عصب فک پایین گسترده تر است. عموماً ریشه این دندان در مجاورت با اعصاب زبان و یا عصب فک پایین از دسته مسائل بسیار رایج بوده و گاه دیده می شود که پس از جراحی دندان این عصب به همراه نوک زبان دچار بی حسی می شود.

این موضوع همیشگی نبوده و در مواقعی نیز اینطور نخواهد بود. گاهی آسیب دیدگی عصب شدید نبوده و مشکل بی حسی پس از گذشت چندین روز رفع می شود. گاهی نیز دیده می شود که این آسیب دیدگی شدید می باشد و در نهایت حس لب و نوک زبان بیمار به روش اولش برنخواهد گشت. البته این موضوع اغلب در زمانی بسیار سریع حل شده و مشکلی به همراه نخواهد داشت. در اغلب موارد جراحی دندان در مطب با استفاده از بی حسی های موضعی صورت می پذیرد اما اگر پیچیدگی دندان نهفته زیاد باشد نیاز به اتاق عمل خواهد بود. توجه نمایید که جراحی دندان به ظاهر بسیار دشوار و یا ترسناک به نظر می رسد اما در نهایت چنین نخواهد بود و نیاز به رعایت یک سری نکات معمولی دارد.

نکاتی پس از جراحی دندان

در ابتدا اجازه دهید به موضوع کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی بپردازیم. گاه دیده می شود که قبل از ارتودنسی دندان نیاز به خروج دندان عقل می باشد که این موضوع بستگی به شرایط فک بیمار و صلاحدید پزشک است. ارتودنسی غرب تهران در طی بررسی های انجام داده دریافت که خروج دندان عقل می بایست بر اساس یک سری اصول صورت پذیرد.

پس از جراحی دندان می بایست از خوردن غذاهای داغ دوری نمایید. هرگونه تف نمودن و یا مکیدن مدتی پس از جراحی این دندان قدغن است. بهتر است از غذاهای نرم استفاده شود. از ورزش های سنگین و یا بلند نمودن اجسام سنگین دوری نمایید. استفاده از دهان شویه بر طبق تجویز پزشک می تواند به روند ترمیم سرعت بخشد. دقت نمایید که استفاده از کمپرش یخ و کمپرس گرما به صورت روتین و بر طبق زمان دهی مشخص پس از جراحی بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد