پس از پر کردن دندان ها چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

پس از پر کردن دندان، ممکن است دندان پرشده حساس شده باشد. معمولا دندان‌هایی که به کمک کامپوزیت‌ها پر می‌شوند حساس‌تر هستند، اما دندان‌های پرشده با آمالگام هم ممکن است به فشار، گرما، سرما یا شیرینی حساس باشند.

این حساسیت در بیشتر مواقع طی یک تا دو هفته بعد از ترمیم دندان‌ها برطرف می‌شود اما اگر حساسیت شدیدتر شد و بیشتر از این مدت طول کشید، با دندانپزشک مطرح کنید.

حساسیت های دندانی عوامل متعددی دارد ولی حساسیتی که پس از ترمیم و پرکردگی جدید دندان بیمار ، اتفاق میفتاد معمولا موقت است . اگر نوع و جای پوسیدگی دندان شما عمیق باشد و نزدیک به عصب دندان باشد معمولا پس از پر کردن دندان هم، حساسیت دندانی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در آن دسته از دندانها که پوسیدگی نزدیک به عصب است، متخصص درمان ریشه دندان روی سطح کانال و ریشه دندان را با ماده عایق کننده‌ای می‌پوشاند تا فضای بین پرکردگی دندان تا سطح پالپ پوشانده شود و سپس روی سطح دندان را با مواد ترمیمی، پر می‌کند. این فرایند کمک میکند تا حساسیت های پس از ترمیم به حداقل برسد.

مراقبت بعد از پر كردن دندان

به طور کلی بعد از پر کردن دندان، چه با مواد سفید و چه با آمالگام، باید یک سری مراقبت‌هایی را انجام دهید:

  • سعی کنید تا قبل از برطرف شدن کامل اثر بی‌حسی بر روی دندان، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید؛ زیرا دهان شما به دلیل بی‌حس بودن، ممکن است گرما یا سرما را تشخیص نداده و همچنین احتمال گاز گرفتن زبان زیاد است.
  • به آرامی و با ملایمت زیاد غذا را بجوید. تند جویدن ناخودآگاه فشاری را بر روی دندان‌ها و فک شما وارد می‌کند که می‌تواند به دندان آسیب بزند‌
  • تا چند روز پس از پر کردن دندان، سعی کنید هنگام غذا خوردن دهان خود را بسته نگه دارید؛ زیرا بسته نگه داشتن دهان هنگام غذا خوردن، از ورود هوای سرد به داخل دهان جلوگیری می‌کند. این موضوع به این دلیل است که دندان پر شده تا چند روز بسیار حساس است که هوای سرد آن را حساس‌تر می‌کند.

مراقبت بعد از پر كردن دندان چگونه است؟

  • تا چند روز پس از پر کردن دندان از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا اسیدی استفاده نکنید. غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های انرژی‌زا، آب گازدار، سس کچاپ، مرکبات، گوجه‌فرنگی و مواد غذایی دارای سرکه (اگر مجبور به نوشیدن نوشیدنی‌های اسیدی یا شیرین شدید، حتماً از نی کمک بگیرید تا مایع، کمتر با دندان‌های شما برخورد داشته باشد)
  • سعی کنید تا ۲۴ ساعت، از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه خودداری کنید.
  • از آنجایی که مقداری زمان باید طی شود تا ماده پرکننده کاملاً به دندان بچسبد، نباید بر روی دندان‌ها فشار وارد کرد؛ بنابراین حداقل تا یک هفته پس از پر کردن دندان، از جویدن غذا به‌خصوص غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. غذاهایی مانند سبزیجات خام، آجیل، آبنبات، آدامس، یخ، شکلات سفت، گرانولا و …، ممکن است مواد پرکننده را از داخل دندان به بیرون بکشند.
  • غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد می‌توانند سفت شدن ماده پرکننده و چسبیدن آن به دندان را دچار اختلال کنند؛ بنابراین پس از پر کردن دندان، از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد پرهیز کنید.
  • تا یک هفته پس از پر کردن دندان، ممکن است احساس درد داشته باشید. بنابراین بر اساس تجویز پزشک می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید.
  • هنگام غذا خوردن از دندان‌های سمت مقابل استفاده کنید.
  • حواستان به سطح بالای دندان باشد؛ اگر جویدن یا بستن دندان برایتان سخت بود، حتماً باید برای رفع این مشکل به دندانپزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا به مرور موجب شکستگی دندان، گوش درد و ایجاد مشکل در غذا خوردن خواهد شد.

نکات مراقبتی پس از پر کردن دندان ها

  • اگر دندان شما به وسیله کامپوزیت پر شده معمولاً در همان جلسه ترمیم این دندان پرداخت هم می‌شود. اما دندان‌هایی که به کمک آمالگام پر می‌شوند باید بعد از ۲۴ ساعت از پایان ترمیم، دندان پرداخت شود.
  • حدودا 24 ساعت طول میشکد تا آمالگام به حداکثر سختی خود برسد.
  • اگر دندان شما با آمالگام پر شده تا دو ساعت بعد از پر شدگی دندانتان دقت کنید به جز مایعات چیزی نخورید
  • پس از پرکردن و ترمیم دندان‌ها غذاهای نرم مصرف کرده حتی المقدور در شب اول درمان ، از جویدن غذا با آن سمتی از فک که دندان در آن پر شده، اجتناب کنید.
  • دندان های ترمیم شده نیز مانند دندان های دیگر نیاز به چکاپ و بررسی دارند. اگر ترمیم درست انجام شده باشد و بهداشت بیمار هم در حد ایده ال باشد و مراقبت ها و عوامل نگهداری از دندان هم به درستی رعایت شود، طول عمر ترمیم دندان و سلامت دندان بلند مدت است.

باید توجه داشته باشید نگهداری از دندانی که ترمیم شده و توجه به نکات بهداشتی در آن، بیش از دندان های سالم حائز اهمیت است چون با زمانی دندان را ترمیم میکنید که  بافت اصلی خود دندان را بر اثر پوسیدگی از دست دادیم پس این دندان پس از ترمیم نیز نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

اگر موارد بهداشتی، تغذیه و اصول بهداشتی درست رعایت نشود، ممکن است در زیر ترمیم، مجددا پوسیدگی ایجاد شود و چون این پوسیدگی زیر پرکردگی دندان شما اتفاق افتاده متوجه آن نمی‌شوید و کم کم پوسیدگی به عصب هم میرسد و دندان را به درد و التهاب میندازد. (عصب کشی دندان چیست؟) بنابراین دندان‌های پرشده هم مرتبا نیاز به معاینه و چکاپ دارند. معمولا هر ۶ ماه جهت چکاپ دندان‌ها و ترمیم های انجام شده به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نکات مراقبتی پس از پر کردن دندان ها

اگر مایل هستید در خصوص نکات مراقبتی پس از ایمپلنت بیش‌تر بدانید مراجعه کنید به: ایمپلنت دندان

  • اگر پر کردگی ترک خورده یا ترمیمی دارید که دچار لب پریدگی شده برای اصلاح آن سریعاً اقدام کنید زیرا این شکستگی‌ها یا ترک‌ها ممکن است باعث نشت موادغذایی به قسمت داخلی و عود پوسیدگی در دندان شما شود.
  • اگر بین دندان های شما غذا گیر میکند و این امر به کرات تکرار میشود ، جهت بررسی شرایط دندان و لثه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دندان‌های ترمیم شده می توانند مجدداً در همان ناحیه یا نواحی بین دندانی ، پوسیده شوند بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان نظیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان الزامی است
  • عادات غلط خود را کنترل یا ترک کنید. جویدن یخ ، جویدن ناخن، به دندان کشیدن مداد، به دندان کشیدن اسباب بازی در کودکان و … همه از عواملی است که اسیب های جدی به دندان و ترمیم آن وارد میکند.
  • از گاز زدن پوست گردو ، پوست فندوق ، پوست پسته و باز کردن در اجیل ها با دندان خود اکیدا خودداری کنید.

در خصوص نکات مرتبط با پر کردن دندان کودکان مراجعه کنید به: دندانپزشکی کودکان

  • از باز کردن در نوشابه با دندان اکیدا خودداری کنید.
  • اگر دندانهای جلویی شما دارای پر کردگی و ترمیم است ، سعی کنید با دندانهای جلویی چیزی گاز نزنید. یعنی تخمه ، بلال، میوه های سفت ، گوشت سفت ، با دندانهای جلویی که دارای ترمیم است، نخورید.
  • برای حفظ سلامت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی های بین دندانی نخ دندان را هرشب با دقت و حوصله استفاده کنید. .

عزیزانی که تمایل به پر کردن دندان خود دارند می‌توانند با کلینیک درسان دندانپزشکی غرب تهران تماس حاصل بفرمایند.

بعد از پر كردن دندان چه چیزی بخوريم؟

به طور کلی ممنوعیت چندانی برای مصرف غذایی پس از پر کردن دندان وجود ندارد. فقط همانطور که قبلاً گفتیم، باید از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، شیرین و اسیدی پرهیز کنید. بهترین گزینه‌ها برای غذا خوردن پس از پر کردن دندان، غذاهایی مانند پوره سیب زمینی، پنیر نرم، ماکارونی نرم، سوپ و اسموتی‌ها هستند.

مسواك زدن بعد از پر كردن دندان

ترمیم و پر کردن دندان چیزی نیست که بخواهد از رعایت بهداشت دندان جلوگیری کند. اما باید مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را با احتیاط بیشتری انجام داد. همچنین باید مطمئن شوید که حداقل چند ساعت از زمان پر کردن دندان گذشته باشد؛ به‌خصوص اگر ترمیم دندان شما توسط آمالگام انجام شده باشد. دقت کنید که اگر برای دندان ترمیم شده نمی‌توانید به راحتی از نخ دندان استفاده کنید، حتماً این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

مسواك زدن بعد از پر كردن دندان

تا چند ساعت بعد از پرکردن دندان نباید چیزی خورد؟

برای اینکه بدانیم تا چند ساعت پس از پر کردن دندان نباید چیزی بخوریم، در ابتدا باید انواع مواد برای پر کردن دندان را بشناسیم؛ زیرا بر اساس ماده مورد استفاده است که زمان دقیق غذا خوردن مشخص خواهد شد‌‌. موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شوند، شامل دو ماده اصلی آمالگام و کامپوزیت هستند. ماده آمالگام دارای رنگی تیره است که بیشتر برای دندان‌های عقب استفاده شود. ماده آمالگام برای سفت شدن و چسبیدن بیشتر به دندان، به زمان بیشتری احتیاج دارد.

به همین دلیل معمولاً دندانپزشک توصیه می‌کند که حداقل تا ۲۴ ساعت از این دندان خود استفاده نکرده و با آن چیزی نجوید. اما ماده کامپوزیت که رنگ سفیدی دارد و برای دندان‌های جلو استفاده می‌شود، معمولاً زودتر سفت شده و به دندان می‌چسبد. این موضوع به دلیل این است که دندانپزشک برای کامپوزیت از نور ماورابنفش استفاده می‌کند. به محض اینکه این نور بر روی دندان تابانده شد، ماده بر روی دندان کاملاً سفت شده و می‌چسبد؛ به همین دلیل پس از اتمام کار می‌توانید با دندان پر شده نیز غذا بخورید.

تا چند ساعت بعد از پرکردن دندان نباید چیزی خورد؟

البته معمولاً توصیه می‌شود که حداقل دو ساعت به دندان خود زمان داده و سپس غذا را با آن بجوید؛ زیرا به دلیل تزریق بی‌حسی، ممکن است متوجه نبوده و زبان خود را گاز بگیرید. یا اینکه تشخیص سرما و گرما برایتان مشکل باشد. همانطور که گفتیم سرما و گرما از عواملی هستند که تا چند ساعت پس از پر کردن دندان باید از آنها پرهیز کنید. رعایت این نکات در کنار بهداشت دهان و دندان، می‌تواند در حفظ زیبایی و طول عمر دندان پر شده تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد