جراحی دندان عقل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دندان‌های عقلتان کامل بیرون نیامده باشد یا حتی در قسمتی از فکتان نهفته باشد و فقط با گرفتن عکس رادیولوژی متوجه حضور آنها شده باشید.
برخی مواقع که دندان عقل به صورت ناقص رشد می‌کند و گاهی نیز شکل طبیعی ندارد و محل آن نیز مساعد نیست در این صورت دندان عقل می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که باید کشیده و یا جراحی شود، ولی در حالتی که وضعیت دندان عقل نرمال باشد و جایگاه آن نیز مشکلی نداشته باشد، نیازی به کشیدن ندارد.
دندان عقل در عمیق‌ترین جای دهان بوده و دسترسی به آن سخت است. به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن مشکل بوده و پوسیدگی در آن زیاد مشاهده می‌شود. دندان نهفته دندانی است که به علت ممانعت دندان‌های مجاور، تنگی فک و کمبود فضای لازم تراکم و سفتی بیش از حد استخوان در زمان معین و خاص خود رویش نیافته.
خارج نمودن دندان عقل نهفته می‌تواند با موفقیت بالایی برای بیماران در سنین پائین‌تر (بین ۱۹-۳۰) انجام شود. با این حال زمانی‌که دندانپزشک به شما می‌گوید که باید دندان عقلتان را بکشید، علتش این است که این دندان نهفته یا نیمه نهفته ممکن است به هزار و یک دلیل مشکل‌ساز شود و نباید در دهانتان باقی بماند. دندان‌های عقل پس از پوسیدگی موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور و آسیایی شما شده و عفونت در اطراف آن شکل می‌گیرد و گاهاً در صورت پیشرفت ضایعه و عفونت ممکن است با بستری شدن در بیمارستان نیز همراه شود. دندان عقل به علت سخت بودن انجام اقدامات بهداشتی بار میکروبی دهان را بالا می‌برد.
اگر دندان عقل جای کافی برای رشد نداشته باشد یعنی نهفته یا نیمه نهفته باشد باید با جراحی این دندان را خارج کرد. ریشه‌های دندان عقل بطوری نامشخص و کج و گاهاً با قوس‌های زیادی هستند و به همین دلیل اگر دندان مقابل و جونده در فک مقابل خود نداشته باشند و در جویدن شما تأثیرگذار نباشند، از آنجا که برای ترمیم و پر کردن و روت کانال کردن و پوسیدگی عمیق ریشه در اغلب موارد غیرممکن است بنابراین اگر دندان عقل را از دهانتان خارج کنند تمام مشکلات احتمالی برطرف می‌شود.
زمانی که دندان عقل نیمه نهفته باشد بخشی از تاج مشخص است و لثه روی دندان را گرفته و در این صورت اگر بین لثه و تاج دندان مواد غذایی بماند اغلب عفونت‌های شدیدی می‌کند.بطور معمول دندان عقل پس از ۲۰ سالگی امکان رویش و تکامل کمتری دارد، بنابراین توجه کنید که اگر تا این سن رویش پیدا نکرده است باید به فکر جراحی این دندان باشید.

متخصصین و کادر درمانی ما در کلینیک دندانپزشکی درسان اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی مرتبط با جراحی دندان عقل را با کیفیت و دقت بسیار بالا به بیماران محترم ارائه می نمایند.