جراحی لثه

بیماری لثه تنها به دلیل التهاب و عفونت ناشی از باکتری‌های موجود در جرم و پلاک غذایی تجمع یافته بر روی طوق دندان‌ها است که لثه را بیمار می‌کند و به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و استخوان دربرگیرنده دندان‌ می‌شود.

لثه سالم معمولاً به رنگ صورتی یا قرمز روشن است و محکم به دندان‌ چسبیده و آنرا احاطه کرده است. استخوان سالم فک نیز به همین ترتیب دندان را دربر می‌گیرد. لثه‌ای که به بیماری دچار نشده است به هنگام غذا یا مسواک زدن خونریزی نمی‌کند و بافت سفت و محکمی دارد.

در صورت تجمع پلاک‌ها و جرم‌ها در بین لثه و استخوان با مرور زمان این پاکت‌ها عمیق‌تر شده و فضای بزرگ‌تری را برای باکتری‌ها فراهم می‌کند و به ناحیه زیر لثه گسترش می‌یابد و کم‌کم تخریب استخوانی و نسج اطراف دندان بیشتر می‌شودو نهایتاً استخوان بیشتری از دست رفته و گاهاً به کشیدن دندان‌ها هم کشیده می‌شود.

جراحان لثه عمق پاکت‌های موجود را بررسی کرده و یک جراحی حذف پاکت انجام می‌دهند. در این هنگام جراح نسج لثه را کنار می‌زند و باکتری‌های ایجاد کننده بیماری را از بین می‌برد. در این هنگام سطوح آسیب دیده استخوان هم اصلاح می‌شود و این عمل به نسج لثه اجازه می‌دهد تا به استخوان سالم چسبندگی بهتری انجام شود. در کنار این جراحی با کمک دهانشویه و گاه با کمک درمان با داروهای آنتی‌بیوتیک باکتری‌های ایجاد کننده التهاب و عفونت از میان برداشته می‌شود.

درد و ناراحتی پس از جراحی‌های لثه طبیعی است زیرا دوران نقاهتی در برخواهد داشت تا بافت لثه دوباره سالم شوند. جراحی با خونریزی همراه است و معمولاً ممکن است بافت زیادی از لثه برداشته شود و شاید دندان‌ها درازتر به نظر برسد و ظاهر ناخوشایند شود.

زمانیکه مشکلات پریودنتال حاد به وجود آید و تحلیل لثه شدیدتر شود ممکن است یک جراحی پیوند لثه برای بیمار تجویز شود. پیوند بافت نرم می‌تواند برای پوشش ریشه دندان یا حتی ترمیم و پیوند بافت لثه که قبلاً از بین رفته بود کمک کننده باشد و از تحلیل و تخریب استخوانی جلوگیری کند.

متخصصین و کادر درمانی ما در کلینیک دندانپزشکی درسان اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی مرتبط با بیماری ها و جراحی لثه را با کیفیت و دقت بسیار بالا به بیماران محترم ارائه می نمایند.