عصب کشی چیست؟

عصب‌کشی یا درمان ریشه یا روت کانال‌تراپی معالجه مجرای ریشه دندان است. از جمله عواملی که دندان را به سمت عصب‌کشی می‌برد، شامل: پوسیدگی دندان، بیماری‌های پیشرفته لثه، عدم رعایت بهداشت، ضربه خوردن و ....

درمان ریشه درمانی است که طی آن مواد عفونی و عصب موجود در مغز دندان برداشته می‌شود تا دندان از آسیب میکروب‌ها در آینده در امان باشد. در جریان پوسیدگی، ساختارهای دندان مانند مینا و عاج تغییر ماهیت می‌دهند و از بین می‌روند و کم‌کم نیاز به درمان عصب‌کشی در این شرایط دیده می‌شود. کانال ریشه و حفره مغز دندان که به آن مربوط است ، حفره‌هایی هستند که به طور طبیعی بافت‌های عصبی و رگ‌های خونی و بافت‌های سلولی دیگری را در خود جای می‌دهند. در صورتیکه پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود و پوسیدگی از مینا عبور نموده و به عاج گسترش یابد در ادامه میتواند به فضای پالپ گسترش یابد. ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.

برخی از علائمی که نشان دهنده این است که عصب دچار التهاب می‌باشد عبارتند از: شروع و تداوم درد دندان به هنگام نوشیدن مایعات سرد و گرم، درد خودبه‌خودی دندان بدون محرک، درد در اثر جویدن و یا گاز گرفتن و در نهایت پوسیدگی یا ضایعه و آبسه در انتهای ریشه و در مواقعی خروج چرک یا تورم.

امروزه درمان اکثر دندان‌ها را می‌توان در یک جلسه تمام کرد. درمان سایر دندان‌ها ممکن است به دو جلسه و تعداد اندکی نیز حتی به بیش از دو جلسه نیاز داشته باشند. در صورتی که درمان کانال ریشه بطور کامل انجام شود احتمال موفقیت‌ بسیار بالا است. با این وجود برخی از درمان‌ها با وجود اینکه درمان کامل انجام شده است ممکن است با شکست مواجه شوند. در این موارد ممکن است چاره رفع این مشکل درمان مجدد یا جراحی باشد. جراحی اندودنتیک مشکلات ناشی از انتهای ریشه را برطرف می‌کند. بعد از درمان ریشه و طی از بین رفتن بی‌حسی احتمالاً برای چند روز درد گذرایی وجود خواهد داشت که با داروهای مسکن قابل کنترل خواهد بود. پس از درمان ریشه نیاز است که تاج دندان پر شود. گرفتن رادیوگرافی در حین مراحل درمان ریشه و عصب‌کشی الزامی است.

متخصصین و کادر درمانی ما در کلینیک دندانپزشکی درسان اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی مرتبط با عصب کشی را با کیفیت و دقت بسیار بالا به بیماران محترم ارائه می نمایند.