آشنایی با روش های صحیح مسواک زدن

آشنایی با روش های صحیح مسواک زدن

مسواک زدن به روشی درست و اصولی از مبانی بهداشت دهان و دندان است. همه افراد در بین ساعات روزانه خود از مسواک استفاده می‌کنند اما اینکه چطور و چگونه باید مسواک زد را ممکن است ندانند. بطوری که مسواک زدن آنها گاهاً تأثیری بر روی بهداشت دهانی آنها ندارد. آموزش صحیح مسواک زدن کمک چشمگیری در پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان دارد.

هدف ما از مسواک زدن پاک کردن کلیه مواد غذایی و پلاک‌هایی است که بر روی دندان‌ها به وجود آمده و بر روی سطوح دندان‌ جای گرفته‌اند. پروتئین‌های بزاق که در محیط دهان به وجود می‌آید و میکروب‌هایی که بطور طبیعی در محیط دهان هستند و … جز مواردی است که بیمار باید طی مسواک زدن این مواد را از سطوح مختلف دندان بردارد. آموزش مسواک زدن مخصوصا از سنین خردسالی موضوع بسیار مهمی است و متخصصان دندانپزشکی کودکان اهمیت صحیح مسواک زدن را تاکید می‌کنند.

چند نکته درباره مسواک زدن

در اینجا به چند نکته مهم ، پیرامون بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان شما اشاره میکنیم:

  1. از سالم بودن مسواک خود و موهای مسواک مطمئن شوید.
  2. کمی آب داخل دهان می‌گردانیم و سپس خمیردندان را روی مسواک می‌ریزیم.
  3. اول سطح جونده دندان‌ها را مسواک می‌زنیم بطوری که با حرکت رفت و برگشتی در روی سطح جونده خمیردندان شما بخوبی کف کند و شیارهای موجود بر روی دندان تمیز می‌شود. از یک سمت فک پائین شروع کرده و به سمت فک دیگر رفته و سپس همین‌طور برای فک بالا هم اقدام می‌کنیم.
  4. به سراغ سطوح طرفین دندان می‌رویم که مهم‌ترین قسمت آموزش مسواک زدن، درک درست از تمیز کردن در این ناحیه از دندان‌هاست. مسواک را باید با یک زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی دندان بر روی شیار لثه و دندان قرار دهیم و مقدار کمی فشار دهیم به سمت پائین تا پرزهای مسواک کاملاً بین لثه و دندان فرو رود. بعد با یک حرکت لرزشی مناسب و با دامنه کم مسواک را به سمت بالا حرکت می‌دهیم این حرکت لرزشی محدود باید سه یا چهار دفعه تکرار شود تا کلیه سطوح توسط مسواک پاک شود.
  5. مسواک زدن سطوح داخلی دندان‌ها نیز فراموش نشود. همه دندان‌ها علاوه بر سطح رویی باید از سطح پشتی که در فک بالا دور کام و در فک پائین دور زبان قرار دارند هم خوب مسواک زده شود.
  6. روی سطح زبان را حتماٌ مسواک بزنید.
  7. طول مدت مسواک زدن بطور رایج بین ۲ الی ۵ دقیقه باید باشد.

چند نکته:

– مسواک را بیش از حد روی دندان ها فشار ندهید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تصور می کنند هر چه بیشتر مسواک را فشار دهند دندان ها بهتر تمیز می شوند، باید بگوییم متاسفانه اشتباه می کنید. به کار بردن انرژی زیاد در حین مسواک زدن از آن دسته خطاهایی است که تمام مراجعین به دندان پزشکان مرتکب می شوند. این امر باعث می شود لثه ها از دندان ها فاصله بگیرد و از بین برود. حتی امکان دارد به حساسیت دندانی یا افتادگی دندان دچار شوید.
– استفاده زیاد از خمیردندان لازم نیست. میزان مصرف خمیردندان بر روی مسواک شما گاهاً کمی بیش از اندازه یک نخود می باشد. مصرف زیاد خمیر دندان آسیبی به دندان ها وارد نمی کند ولی باعث می شود شما بخاطر کف زیاد، زمان مسواک را ناخودآگاه کوتاه کنید.
– مسواک خود را به خوبی بشویید. باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در مسواکی که خوب شسته نشده رشد کنند و دفعه بعد که مسواک می‌زنید، ممکن است این باکتری‌ها را به دهان و دندان خود وارد کنید. همچنین مسواک را در جایی قرار دهید که خشک شود. خیس ماندن موهای مسواک باعث می‌شود که‌ آنها به سرعت تغییر شکل ‌دهند.
– مسواک خود را به موقع عوض کنید. بطور معمول هر ۳ یا ۴ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. در ضمن اگر موهای سر مسواک زودتر از این مدت ساییده شوند، باید همان موقع این تعویض صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد