نحوه مراقبت از دندان های کودکان

دندان‌های کودکان اگرچه از نوع شیری هستند و در آینده با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند به معنی نیست که دندان‌های آنها نیازی به مراقبت و درمان ندارند. مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی کودکان در همان سنین اولیه توصیه می‌شود. اگر در راستای حفظ دندان‌های شیری کودکان بکوشیم مزایای آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد. درواقع نوع عملکرد دندان‌های شیری بر روی دندان‌های دائمی نیز تأثیرگذار است. به همین خاطر بهتر است که کودک خود را از همان ابتدا به پیش متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.

متخصص دندانپزشکی کودکان کیست؟

یک متخصص دندانپزشکی کودک در زمینه نظارت و مراقبت از سلامت دهان و دندان‌های کودکان از سنین نوزادی تا ده‌سالگی فعالیت دارد. نخستین دندان‌های شیری کودکان اغلب در شش‌ماهگی جوانه می‌زنند و در هفت یا هشت‌سالگی به بعد جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. دراین‌بین اگر از دندان‌های کودکان به‌خوبی مراقبت نشود دچار پوسیدگی زودهنگام می‌گردند.

پوسیدگی یا به قول عموم مردم کرم‌خوردگی یکی از بیماری‌های شایع در بین کودکان است که در بزرگ‌سالی می‌تواند موجب بیماری‌های دهان و دندان و خرابی زودهنگام دندان‌های دائمی شود. به همین دلیل نیاز است که از همان سال‌های اولیه و پس از در آمدن نخستین دندان‌ها کودک خود را لااقل هر شش ماه یک‌بار به‌پیش یک متخصص دندانپزشکی کودک ببرید. دندانپزشکی غرب تهران این افتخار را دارد که در این زمینه در خدمت همشهریان عزیز باشد.

درمان دندان کودکان

در کودکان بیش از اینکه مسئله درمان اهمیت داشته باشد مسئله نظارت، حفظ و پیشگیری از آُسیب‌ها است که اهمیت دارد. دراین‌بین برخی موارد وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در زیر به‌طور مختصر در مورد آن‌ها توضیح داده‌ایم.

الف- جرم‌گیری و معاینه دندان‌ها

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد بهترین زمان برای اینکه کودک خود را به ‌پیش یک متخصص دندانپزشکی کودک ببرید سن یک یا دوسالگی است.  جرم‌گیری دندان‌ها نیز می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها مؤثر باشد. معاینه مداوم توسط متخصص دندانپزشکی کودک می‌تواند از مشکلات دیگری مثل نیاز به ارتودنسی، پوسیدگی زودهنگام و دیگر درمان‌های پرهزینه جلوگیری کند.

ب- فیشور سیلان یا شیار پوشی

سیلانت درواقع نوعی ماده پلاستیکی می‌باشد که بر روی دندان‌های آسیاب و عقب که مخصوص جویدن غذا هستند قرار داده می‌شود و از پوسیدگی زودهنگام آن‌ها جلوگیری می‌کنند. شیار پوشی، سطح دندان‌ها را از باکتری‌ها و پلاک‌ها حفظ می‌کند.

ج- فلوراید درمانی

فلوراید ماده‌ای در مینای دندان است که به استحکام آن کمک می‌کند. در خمیردندان‌ها و آب مقدار ناچیزی فلوراید موجود است. ولی در دندان‌پزشکی‌ها با به‌کارگیری غلظت بیشتری از فلوراید باعث محکم‌تر شدن دندان‌های کودکان می‌شوند.

د – شکستگی جزئی

هر شکستگی جزئی در دندان‌ها می‌تواند منشأ شروع یک پوسیدگی در دندان‌ها باشد. شکستگی و لب پر شدن دندان در بین کودکان اتفاقی متداول است. از همین جهت درمان آن‌ها برای والدین باید در اولویت باشد.

ه – فضا نگه‌دارنده دندان کودکان

در برخی موارد اتفاق می‌افتد که پس از افتادن یک دندان شیری فضای لازم برای رشد دندان دائمی وجود ندارد. در این‌طور مواقع با مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی کودک می‌توانید از فضای نگه‌دارنده استفاده کنید.

و- ارتودنسی

ارتودنسی در دوران کودکی و زمانی که هنوز رشد فک کامل نشده است عملی پیشگیرانه برای درمان‌های پرهزینه آتی است، اغلب موارد مشکلات فکی و دندا‌نی در کودکان در زمان شش یا هفت‌سالگی قابل تشخیص است. ارتودنسی پیشگیرانه در این زمان می‌تواند به رشد سالم فک و دندان‌ها کمک کند.

کلینیک درسان دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با انجام درمان ارتودنسی غرب تهران و ایمپلنت غرب تهران در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد