معایب لمینت دندان چیست و چه دستورات بهداشتی باید رعایت کنیم؟

نوع خواستۀ شما و هدف از شروع و انجام درمان لمینت دندان بسیار حائز اهمیت است. بعد از آن دندانپزشک شما بهترین و ایدئال‌ترین درمان را برای شرایط دندانی‌تان به شما معرفی می‌کند. در بحث لمینت دندان برخی از موارد به عنوان معایب مطرح می‌شود که ما در مرکز دندانپزشکی غرب تهران این موارد را پیش از انجام لمینت دندان با بیمار در میان می‌گذاریم.

۱. فرایند لمینت سرامیکی دندان برگشت‌پذیر نیست. یعنی اگر روزی، به هر دلیلی از این درمان خسته و منصرف شوید (که البته به دلیل رضایت شما از میزان کیفیت و زیبایی درمان معمولاً دیده نشده که کسی منصرف شود) نمی‌توان آن‌ها را از روی دندان برداشت.

۲. هزینه‌های این‌گونه درمان‌های زیبایی در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی بالاست و بیمه‌ها این هزینه‌ها را متقبل نمی‌شوند.

۳. ازآنجا‌که مینای دندان برداشته شده است، دندان شما ممکن است تا قبل از تحویل لمینت‌ها، به غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی‌ها حساس‌تر باشد. بنابراین موقتاً غذاها یا نوشیدنی‌های ولرم بخورید و از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کنید.

۴. اگر یکی از دندان‌های کناری شما از قدیم روکش داشته باشد، باید توجه کنید که لمینت‌های دندانی را نمی‌توان دقیقاً با رنگ آن روکش قدیمی شما مطابقت داد. البته که تمام تلاش لابراتوار و دندانپزشکان مرکز دندانپزشکی غرب تهران برای شبیه‌سازی رنگ انجام می‌شود، ولی ممکن است دندانپزشک شما تعویض آن روکش را توصیه کند تا رنگ همۀ دندان‌ها شبیه به هم شود؛ چون رنگ آن روکش قدیمی را نمی‌توان تغییر داد.

۵. اگر می‌خواهید فقط یکی دو دندان را که شکسته یا به مشکل خورده لمینت کنید و رنگ لمینت‌هایتان را هم روشن بگیرید، توصیه می‌شود قبل از درمان لمینت دندان حتماً دندان‌هایتان را بلیچینگ کنید تا دندان‌های شما به مقدار روشنی و سفیدی دلخواه برسد و سپس بسته به رنگ به‌دست‌آمده بعد از بلیچینگ، رنگ لمینت‌های کناری هم به همان نسبت سفیدتر و روشن‌تر گرفته شود.

۶. لمینت‌ دندان در برابر فشار و دندان‌قروچه بسیار آسیب‌پذیر هستند. هرگونه فشارهای این‌چنینی باعث لب‌پریدگی، شکستن یا حتی افتادن لمینت‌ها می‌شود.

۷. اگر دندان‌قروچه دارید یا دندان‌های خود را زیاد روی هم فشار می‌دهید، حتماً باید قبل از شروع درمان از پلاک‌های نایت گارد استفاده کنید تا این عادات بد دندانی شما کنترل شود و بعد از آن، پس از تحویل لمینت‌هایتان، باز هم ممکن است دندانپزشک شما دستور استفاده از پلاک جدید را مجدداً به شما بدهد تا بار فشار کمتری به لمینت‌ها وارد شود و عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد.

۸. اگر مشکلات لثه و التهابات شایع لثه دارید، حتماً قبل از انجام لمینت‌ها به متخصص جراح لثه مراجعه کرده و سلامتی لثه را احیا کنید. سپس برای هرگونه درمان زیبایی یا لمینت دندان اقدام کنید.

۹. احتمال شکستگی، لب‌پرشدن یا شل‌شدن چسب لمینت‌های دندانی وجود دارد. جای هیچ نگرانی نیست و هرگونه رخدادهای این‌چنین قابل اصلاح، اما هزینه‌بر است. بنابراین در رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی کوشا باشید.

لمینت دندان - دندانپزشکی غرب تهران - معایب لمینت دندان - قیمت لمینت دندان

دستورات بهداشتی لمینت دندان

برای به حداقل رساندن احتمال شکستگی و آسیب به لمینت‌های دندانی خود به موارد زیر توجه کنید:

* خوردن و شکستن تخمه با دندان‌های لمینتی یا ونیرها ممنوع است.

* از گاززدن بلال خودداری کنید.

* هیچ‌گاه با لمینت‌های دندانی خود اشیای سفت را گاز نزنید. با دندان لمینت‌شدۀ خود برای بازکردن گردو، بادام یا پسته‌های سربسته تلاش نکنید.

* از عادات بد رفتاری مانند جویدن ناخن، جویدن یخ، به دندان گرفتن مداد یا خودکار و فشاردادن دندان‌ها روی هم اکیداً خودداری کنید.

* لمینت‌های سرامیکی استحکام بالایی دارند و به دلیل ساختارهای دقیق و سرامیکی‌بودن آن‌ها، توسط سمان‌های بسیار مرغوب و مخصوصی به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. ولی اگر تحت هر شرایطی چسب لمینت شما شل شد و لمینت افتاد، حتماً آن را در جای مخصوصی قرار دهید و در اولین فرصت به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا آن را مجدداً بچسباند. گفتنی است در این شرایط اگر لمینت دندان خود را گم کنید، به قالب‌گیری مجدد و ساخت مجدد آن نیاز خواهد بود.

* اگر دندان‌قروچه دارید یا دندان‌هایتان را بیش‌از‌حد به هم فشار می‌دهید، آسیب جدی در کمین لمینت‌های دندانی شماست. حتماً برای رفع این مشکل با دندانپزشک خود مشورت کنید تا عمر لمینت‌هایتان به مخاطره نیفتد.

* همان‌طورکه دندان‌های طبیعی در آستانۀ پوسیدگی قرار می‌گیرند، لمینت‌ها هم با رعایت‌نکردن بهداشت، به آسیب و ایجاد پوسیدگی در بافت زیرین خود یعنی تاج دندان‌های شما منجر می‌شوند. چون روی دندان‌هایتان با این لمینت‌ها پوشیده شده، شما متوجه رشد و گسترش این پوسیدگی‌ها نمی‌شوید. به همین دلیل حتماً چکاپ‌های شش‌ماهۀ دندانپزشکی را در برنامۀ خود قرار دهید تا درصورت وجود هرگونه مشکل و پوسیدگی، در اسرع وقت عامل را برطرف کنید و از آسیب به لمینت‌های خود جلوگیری کنید.

* لمینت‌ها هم مانند دندان‌های طبیعی خودتان به مسواک و استفاده از دهان‌شویه نیاز دارند. به‌طور معمول روزی ۲تا۳ بار مسواک بزنید. از دهان‌شویه‌های روزانه، یک بار صبح و یک بار شب استفاده کنید. محلول آب‌نمک را نیز در برنامۀ بهداشتی خود بگنجانید. آب‌نمک را قرقره کنید. این محلول در حفظ سلامت لثۀ شما بسیار مؤثر است.

پزشکان ما در مجموعۀ کلینیک تخصصی دندانپزشکی غرب تهران – درسان به‌منظور ایجاد لبخندی زیبا برای شما و نیز حفظ سلامت دهان و دندانتان در تلاش بوده و آمادۀ ارائۀ مشاوره درخصوص لمینت دندان و هرگونه درمان زیبایی دیگر به مراجعه‌کنندگان محترم هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

کلینیک درسان یکی از معتبرترین دندانپزشکی ها و مورد تائید بیماران با تجهیزات و مواد درجه یک و پزشک معتبر در حوزه های جراحی دندان عقل، لمینت دندان و ایمپلنت، پر کردن، عصب کشی و حوزه های زیبایی، دندانپزشکی غرب تهران می باشد که با تجربه چندین و چند ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان توانسته است رضایت بیماران بسیاری را به خود جلب کند.

جدیدترین مقالات

مطالب مرتبط

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان عارضه مهم و خطرناکی ندارد. نکته مهم این است که والدین تمام نظارت ، مراقبت و تلاش خود را بکنند تا دندانهای

دندانپزشکی تحت بیهوشی بزرگسالان

دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان

  دندانپزشکی با بیهوشی بزرگسالان مناسب عده ای از بیماران به دلیل ترس از خدمات دندانپزشکی و یا فوبیا نسبت به صدای ابزار، ماهیت درمان، درد