پروتکل ارائه درمان در دوران مقابله با ویروس کرونا در کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان

ترس ابتلا به ویروس کرونا و پرهیز از تردد در اماکن عمومی بلاخص محیط های درمانی، در این دوران به شدت افزایش یافته و بیماران مبتلا به دردهای شدید دندانی، التهابات لثه ای، تروما، عفونت‌های دندانی و بیمارانی که با آبسه و تورم مواجه هستند، به خاطر استرس مبتلا شدن به کرونا، از مراجعه به دندانپزشکی خوددراری می‌کنند و این گاها باعث بروز مشکلات جدی‌تری در ناحیه فک و صورت خود می‌شوند.

با توجه به در خطر بودن بیماران، دندانپزشکان، پرسنل و نیروهای مراکز دندانپزشکی و با عنایت به آخرین مقالات و دستورالعمل‌های منتشر شده از اداره سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان، در خصوص مقابله با این ویروس، بارز است که ویروس کرونا در بزاق و خون و ترشحات دستگاه تنفسی فرد وجود دارد و در نتیجه انتقال این بیماری از طریق دهان و دستگاه تنفسی صورت می‌گیرد.

لذا جهت محدود کردن انتشار این بیماری در بین مراجعه کنندگان به دندانپزشکی و دندانپزشکان عزیز و تمام پرسنل کادر دندانپزشکی، اقدامات و دستورالعمل‌های مذکور جهت اقدام فوری برای درمانهای اورژانسی در این مرکز به شرح ذیل انجام می‌گردد. لازم به ذکر است که بیشتر این موارد در تمام دوران فعالیت این کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان روزانه قبل از ورود هر بیمار به بخش انجام می‌شده و صرفاً مربوط به دوران کرونا نمی‌باشد زیرا اولین اصل در تمام محیط‌های دندانپزشکی، رعایت کنترل عفونت است. ولی در چنین دوران بحرانی برای حفظ سلامت همه مردم این نکات یاد شده مکرراً و با دقت و وسواس بیشتری بکار گرفته می‌شود.

اقدامات لازم برای بخش دندانپزشکی درسان

۱- خدمات دندانپزشکی فقط به موارد اورژانس ارائه داده می‌شود از انجام خدمات غیر ضروری در دندانپزشکی معذوریم.
۲ – قبل از مراجعه به کلینیک، پذیرش را از علایم فیزیکی خود اعم از سردرد ، التهاب لوزه ها، گلو درد های جزیی یا کلی، آبریزش، حساسیت، تب، اختلالات دستگاه تنفسی، کم و زیاد شدن حس بویایی و چشایی و …علائمی از این قبیل آگاه کنید.

۳ – هنگام ورود به کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان و قبل از نشستن در سالن انتظار، ابتدا دست‌های خود را با مایع دستشویی کامل به مدت بیست ثانیه شسته و بعد با مایع ضد عفونی‌کننده دست که در پذیرش قرار داده شده ضد عفونی کنید. خاطر نشان می‌شویم برای اینکار حتما می‌بایست دستکش‎های خود را دراورید. از روی دستکش انجام این عملیات قابل قبول نمی‌باشد. بعد از اتمام کار و هنگام خروج از مرکز هم باید همین کارها را انجام دهید.

۴ – آموزش به تمامی نیروهای تخصصی دندانپزشکی در خصوص روش های اجرایی، رعایت بهداشت محیطی، استفاده از وسایل حفاظت شخصی، نحوه ارتباط با بخش ها، نحوه پذیرش بیماران و چگونگی تشکیل پرونده، نحوه گرفتن تاریخچه پزشکی بیماران و پرسش علائم جسمی و فیزیکی فعلی آنها، تاکید به رعایت کنترل عفونت و اصول استیلیزاسیون داده شده است.

۵- در صورتیکه علایم پزشکی یا تاریخچه پزشکی خود را شامل بیماری های سیستمیک، بیماری‌های تنفسی، رادیو تراپی، شیمی درمانی و حتی تب، گلو درد، سرفه خشک، تنگی نفس و ….به دندانپزشک و مسئولین پذیرش اطلاع ندهید، پزشک و کلینیک هیچگونه مسیولیتی در قبال درمان پیش رو و مشکلات احتمالی که ممکن است بعد از درمان برایتان بروز پیدا کند، به عهده نمی‌گیرند.

۶ – جهت حفظ سلامت بیماران طبق معمول و طبق شرایط همیشگی کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان، از ست ها و وسایل یکبار مصرف جهت ارائه درمان بیماران استفاده می‌شود.

۷ – حفاظت شخصی دندانپزشکان عزیز و کادر درمان بسیار حائز اهمیت است لذا از ماسک مخصوص، شیلد، محافظ صورت، دستکش، روپوش یا اسکراپ، گان یکبار مصرف، کلاه و … قبل از دیدن بیماران استفاده می‌گردد.

۸ – توربین و سایر اینسترومنت‌ها و فرزها مختص یک بیمار است و در پک‌های جداگانه برای آن بیمار باز می‌شود و آنگل و ایر موتور و هندپیس‌های جراحی و هندپیس‌های روتاری، بعد از هر بیمار ضدعفونی و اتوکلاو شده بعد از استیریلیزاسیون کامل در ست جدید قرار داده می‌شود.

۹ – از ارایه خدمات دندانپزشکی به افراد دارای ریسک بالا شامل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، کلیوی و اتوایمیون و بیماری های خاص با تاخیر صورت می‌گیرد.

۱۰ – کلیه محیط بخش قبل از ورود بیمار به بخش کامل ضدعفونی می‌گردد. مواد ضدعفونی‌کننده موجود آلمانی می‌باشد و تمامی باکتری ها و قارچ ها را کامل از بین می‌برد و ضدعفونی دقیق و کامل انجام می‌شود. به دلیل امنیت بیشتر برای بیماران و جلوگیری از نشستن این مواد در دستگاه تنفسی بیمار پ، ترشح و اسپری این مواد در فضا و سطوح و این روند ضدعفونی کامل، حتما قبل از ورود بیمار به بخش صورت می‌گیرد و یونیت و وسایل آماده می‌گردد و سپس بیمار به داخل بخش خوانده می‌شود.

۱۱ – مواد ضدعفونی کننده قوی سطوح ، ابزار، اینسترومنت، زمین، ساکشن ها و روشویی ها همگی جداگانه بوده و هر کدام بصورت مستقل، کامل ضد عفونی می‌گردد.

۱۲ – کلیه لوازم یکبار مصرف از جمله کاورها، تلق ها، سینی، روکش های زیرسری و روکش های یونیت و … بعد از هر بیمار و قبل از ورود بیمار بعدی تعویض می‌گردد.

۱۳- کلیه پسماندها تفکیک شده و توسط سازمان پسماند دفع می‌گردد. پسماندهای عفونی در کیسه‌های مخصوص جمع اوری شده و توسط سازمان پسماند روزانه حمل و دفع می‌گردد.

۱۴- انتهای هر شیفت مجدداً کل تجهیزات ضد عفونی و کل ابزار اتوکلاو شده و با استریل کامل شیفت بعدی آغاز می‌گردد.

۱۵ – تمامی پذیرش و سالن انتظار، صندلی ها، دستگیره ها، سطوح و …. جهت حفظ سلامت شما عزیزان در ابتدا و انتهای هر شیفت کامل ضد عفونی می‌گردد.

تمامی این نکات به جز گان و شیلدها و فرم‌های مخصوص پرسنل که در حال حاضر برای شرایط موجود استفاده می‌گردد ، قبل از شیوع ویروس کرونا ، همه روزه در کلینیک تخصصی درسان انجام می‌گردید ولی امروزه به دلیل التهابات موجود در جامعه و کم شدن نگرانی و استرس مردم، روند این عملیات تشدید شده می‌باشد.

آرزومندیم که سلامت و آرامش به همه مردم جهان بالاخص مردم خوب سرزمینمان برگردد و مفتخریم که با همکاری تمامی پزشکان، متخصصان و دندانپزشکان عزیز در این مجموعه و پرسنل ارزشمندمان، سهم کوچکی در این خدمت رسانی داریم.

اطلاعات تماس با کلینیک تخصصی دندانپزشکی درسان غرب تهران

لینک مفید : سامانه خودارزیابی ابتلا به بیماری کرونا