متخصص درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یا عصب کشی درمانی است که طی آن مواد عفونی و عصب داخل کانال ریشه دندان، تخلیه می‌شود و پس از پاکسازی داخل کانال، مجدد با مواد خاصی کانال دندان پر می‌شود و سپس اقدام به بازسازی تاج دندان می‌شود.

موضوع از این قرار است که بیمار به دلایل گوناگون مانند پوسیدگی، شکستگی، تروما ، ضایعه انتهای ریشه، فشار و سایش های دندانی، عفونت دندانی، تحلیل لثه و آسیب‌های لثه و استخوانی، نیاز به درمان ریشه دندان یا عصب کشی یک یا چند دندان پیدا کند.

ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود

متخصص درمان ریشه دندان: درمان ریشه دندان درمانی است که طی آن مواد عفونی و عصب داخل کانال ریشه دندان ، تخلیه می‌شود و پس از پاکسازی داخل کانال، مجدد با مواد خاصی کانال دندان پر می‌شود و سپس اقدام به بازسازی تاج دندان می‌شود.

متخصص درمان ریشه دندان یا اندودنتیست کیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که متخصص درمان ریشه دندان کیست و چه فرقی با دندانپزشک دارد. متخصص درمان ریشه دندان همان دندانپزشکی است که پس از گذراندن دوره دندانپزشکی، به دنبال ارتقا سطح علمی خود وارد مرحله تخصص میشود و رشته درمان ریشه را برای گرفتن تخصص خود بر میگزیند و پس از طی سه سال تحصیلی متفاوت، به صورت تخصصی و جداگانه به بررسی و درمان بیماری‌هایی که مربوط به پالپ و عصب دندان و فضای اطراف ریشه و کانال دندان می‌شود، می‌پردازد.

متخصص درمان ریشه دندان یا اندودنتیست، پس از رویت شرایط بالینی و بررسی مشکلات بیمار ، تشخیص و طرح درمان خود را اعلام می‌کند. در این میان ممکن است نیاز به تست‌های مخصوص سرما و گرما روی سطح تاج داشته باشد که تصمیم قطعی را برای انجام درمان ریشه دندان بگیرد. سپس اگر متخصص درمان ریشه دندان به قطعیت برسد که دندان نیاز به درمان ریشه دارد، درمان را شروع می‌کند.

توجه داشته باشید در برخی موارد نیاز است که پوسیدگی ها برداشته شود و سطح پالپ و عروق دندان زیر چشم بررسی شود تا متخصص درمان ریشه نظر به آن که دندان قطعا نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دندان دارد یا خیر را بدهد.

پس اگر در این مواقع متخصص درمان ریشه طرح درمانی این چنینی به شما دادند و دندان را باز کردند و درمان را شروع کردند تا به لحاظ بالینی بررسی انجام دهند، تعجب نکنید. این فرآیند صرفا برای دندان‌های خاصی است که باید زیر چشم مورد تحلیل و بررسی قرارگیرد.

متخصص درمان ریشه دندان چطور عصب کشی را انجام میدهد؟

متخصص درمان ریشه ابتدا محیط دهان به خصوص اطراف دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد را ایزوله میکند . این کار توسط بستن لاستیک های مخصوص و کلمپ های مخصوص اطراف دندان مد نظر شروع میشود تا از هرگونه ترشح بزاق و ترشح اضافه مایع های شستشو دهنده دندان و کانال در آن محیط در امان باشد.

سپس با برداشت پوسیدگی سطح تاج به سطح پالپ میرسد و اگر کیس کاندید درمان ریشه باشد سطح پالپ باز شده و  با دسترسی به داخل کانالهای ریشه دندان، و با استفاده از فایل ها و ابزار خاص شروع به خارج کردن رگ ها و عروق خونی و اعصاب از ریشه دندان میکند و این شروع  درمان است. شستشوی کانال و از بین بردن التهاب و عفونت داخل کانال نیز از مهمترین رکن برای درمان ریشه محسوب میشود. و نیز با خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، مسیر کانال‌های ریشه را به نحوی باز میکند که مواد دارویی شستشودهنده تا انتهای کانال‌ها برسد و در آخر پس از ایزولاسیون کامل، کانال‌های ریشه را با متریال و مواد مخصوص طوری پر میکند که امکان عبور میکروب‌ها و محصولاتشان از مسیر آنها کاهش پیدا کند.

متخصص درمان ریشه پس از تکمیل عصب کشی، دندان شما را پانسمان میکند و جهت بازسازی تاج و پر کردگی ، شما را به دندانپزشک عمومی یا در صورت نیاز به متخصص ترمیمی ارجاع میدهد.

آشنایی با سایر خدمات دندانپزشکی: جراحی دندان عقل

درمان ریشه بازسازی تاج دندان ها

چه زمانی باید به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنیم؟

درمان ریشه دندان، درمانی است که تمام دندانپزشکان علم و دانش آن را دارند که یک دندان را که به عصب رسیده، مورد درمان ریشه قرار دهند. در موارد خاصی دندان ممکن است دچار پیچیدگی های خاص درمانی باشد که در این صورت باید حتما توسط متخصص درمان ریشه انجام شوند.مانند موارد زیر:

درد منتشر در یک ناحیه یا در چند دندان دیده میشود و منشا اصلی مشخص نیست

• انتهای ریشه ضایعه داشته باشد
  • بیمار آبسه تکرار شونده روی لثه یا روی صورت داشته باشد
  • ریشه های دندان دچار قوس و پیچیدگی خاص باشد
  • طول ریشه های دندان بلند باشد
  • کانال های دندان در رادیوگرافی بسته به نظر بیایند
  • مسیر کانالهای ریشه دندان  دچارگیر یا انسداد باشد
  • دندان نکروز یا کلسیفیه باشد
  • تعداد کانال‌ها در رادیوگرافی مشخص نباشد
  • شکل ریشه و کانال دندان نیاز به ابزار خاص داشته باشد
  • ریشه دندان داخل سینوس یا درگیر با عصب باشد
  • درمان ریشه قبلی مناسب نبوده باشد و نیاز به درمان ریشه مجدد داشته باشد
  • درمان ریشه قبلی موفقیت آمیز نبوده و در مسیر کانال شی خارجی ای گیر کرده باشد
  • شکستگی فایل داخل کنال ریشه وجود داشته باشد
  • پین یا پست داخل کانال دندان قرار داشته باشد

در چنین مواردی بهتر است درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه دندان یا اندودنتیست انجام شود، زیرا متخصص درمان ریشه مهارت، دانش ، تکنیک و نیز ، تجهیزات و ابزار مخصوص برای درمان ریشه چنین دندانهایی را دارد.  اینکه دندان شما نیاز به عصب کشی  توسط متخصص درمان ریشه را دارد یا خیر، توسط دندانپزشک شما به شما اعلام میشود چون دندانپزشک پس از ملاحظات بالینی و دیدن رادیوگرافی نظر قطعی را به شما میدهد.

آشنایی با سایر خدمات دندانپزشکی: دندانپزشکی کودکان